Ouderkracht Logo

Klachtenregeling Coöperatie Ouderkracht

Waarom een klachtenregeling?

  • Wij vinden het belangrijk dat u tevreden bent over de zorg die u van ons ontvangt.
  • Als u toch een klacht heeft, willen wij dat graag weten. Zo kunnen wij proberen om samen met u een oplossing te vinden.
  • Een klacht kan ook een signaal zijn dat er iets mis is in onze organisatie. Wij kunnen dan maatregelen nemen om de kwaliteit van onze zorg te verbeteren.
  • Daarom hebben wij een klachtenregeling opgesteld, die voldoet aan de eisen van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).

Hoe kunt u een klacht indienen?

  • Als u een klacht heeft, kunt u die het beste eerst bespreken met de persoon die direct betrokken is bij de zorgverlening.
  • Meestal kunnen klachten op deze manier worden opgelost. Als dat niet lukt, of als u dat niet wilt, kunt u contact opnemen met de klachtenfunctionaris.
  • De klachtenfunctionaris is onafhankelijk en onpartijdig. Hij of zij luistert naar uw verhaal, geeft u informatie en advies, en probeert te bemiddelen.
  • U kunt de klachtenfunctionaris bereiken via telefoonnummer 06-55827081 of via e-mailadres aschwin@devvz.nl.
  • U kunt uw klacht ook indienen zonder deze eerst te bespreken met uw begeleider of zorgverlener. In dat geval kunt u rechtstreeks contact opnemen met de klachtenfunctionaris via telefoonnummer 06-55827081 of via e-mailadres aschwin@devvz.nl.

Hoe wordt uw klacht behandeld?

  • De klachtenfunctionaris neemt binnen vijf werkdagen contact met u op nadat u uw klacht heeft ingediend.
  • De klachtenfunctionaris bespreekt met u wat uw wensen en verwachtingen zijn, en wat de mogelijkheden zijn om uw klacht op te lossen.
  • De klachtenfunctionaris kan u ook helpen om een gesprek te voeren met de zorgverlener, of om een schriftelijke reactie te vragen.
  • De klachtenfunctionaris houdt u op de hoogte van de voortgang van de klachtbehandeling.
  • De klachtenfunctionaris streeft ernaar om uw klacht binnen zes weken af te handelen. Als dat niet lukt, krijgt u daarvan bericht met een reden en een nieuwe termijn.

Wat zijn uw rechten en plichten?

  • U heeft het recht om een klacht in te dienen over de zorg die u heeft ontvangen of had moeten ontvangen.
  • U heeft het recht om uw klacht vertrouwelijk te laten behandelen.
  • U heeft het recht om gratis gebruik te maken van de klachtenfunctionaris.
  • U heeft het recht om uw klacht in te trekken of te wijzigen.
  • U heeft het recht om een second opinion te vragen bij een andere zorgverlener.
  • U heeft het recht om een schadevergoeding te eisen als u schade heeft geleden door de zorgverlening.
  • U heeft de plicht om uw klacht zo duidelijk mogelijk te omschrijven en te onderbouwen.
  • U heeft de plicht om mee te werken aan een redelijke oplossing van uw klacht.
  • U heeft de plicht om respectvol om te gaan met de zorgverlener, de klachtenfunctionaris en eventuele andere betrokkenen.

Wat als u niet tevreden bent over de klachtbehandeling?

  • Als u niet tevreden bent over de manier waarop uw klacht is behandeld, of over de uitkomst van de klachtbehandeling, kunt u uw klacht voorleggen aan een onafhankelijke geschilleninstantie.
  • Onze cooperatie is aangesloten bij de Geschillencommissie Klachtenportaal Zorg. Deze commissie bestaat uit deskundigen en ervaringsdeskundigen die uw klacht beoordelen.
  • U kunt uw klacht indienen bij de Geschillencommissie klachtenportaal Zorg via het online formulier op https://klachtenportaalzorg.nl/klacht-indienen-klachtenportaal-zorg/.
  • De Geschillencommissie neemt uw klacht in behandeling nadat u een klachtengeld heeft betaald. Dit bedrag krijgt u terug als u in het gelijk wordt gesteld.
  • De Geschillencommissie doet binnen zes maanden een bindende uitspraak over uw klacht. Dit betekent dat u en de zorgverlener zich aan de uitspraak moeten houden.
  • De Geschillencommissie kan ook een schadevergoeding toekennen tot maximaal 25.000 euro.

Waar kunt u meer informatie vinden?

  • Als u meer informatie wilt over de klachtenregeling, kunt u contact opnemen met de klachtenfunctionaris.
  • Als u meer informatie wilt over de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg, kunt u de website www.rijksoverheid.nl raadplegen.
  • Als u meer informatie wilt over de Geschillencommissie, kunt u naar de website https://klachtenportaalzorg.nl/.